arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Administratör till HR-funktionen

  • Yrkesroll

    Administratör/Administrativ assistent

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    26 juni

  • Sök jobbet senast

    15 augusti

Om jobbet

Är du en skicklig administratör som trivs med att ha ett brett spann av arbetsuppgifter med fokus på det operativa arbetet? Är du dessutom noggrann, strukturerad och har en hög digital mognad? Då har vi jobbet som väntar på dig!
Vi erbjuder dig

Som medarbetare på Exportkreditnämnden bidrar du till vårt uppdrag att främja svensk export och svenska företags internationalisering.

Vi erbjuder dig en arbetsplats med samhällsviktiga och utvecklande arbetsuppgifter i en global miljö.

På EKN får du möjlighet att utvecklas, utmanas och bidra med din kompetens. Vårt arbetsklimat präglas av engagemang och kundfokus. Här välkomnas du av 160 erfarna kollegor, som drivs av att möjliggöra fler och säkra exportaffärer för svenska företag och att göra svåra marknader tillgängliga.

Våra kontor är belägna centralt. Läs gärna mer om våra https://www.ekn.se/om-ekn/jobba-hos-oss/vi-erbjuder-dig/.

Dina framtida arbetsuppgifter


Som administratör på HR-funktionen är du ett stöd till såväl dina HR- kollegor som andra medarbetare och chefer i organisationen. Det innebär många olika, operativa arbetsuppgifter.

I rollen ingår att stötta HR-funktionen i administrativa frågor vid till exempel rekryteringar, utbildningar och lönerelaterade frågor.  Du har ett nära samarbete med ekonomifunktionen och är kontaktperson för vår outsourcade lönetjänst. Du är likaså ett stöd till en del av de chefer som ingår i ledningsgruppen och täcker upp för övriga administratörer/assistenter i organisationen, vid behov. Samtliga arbetsuppgifter innebär en stor bredd av arbete i olika IT-system. 

 Du kommer bland annat att arbeta med:

- Personal- och rekryteringsadministration.
- Administrativt stöd vid utbildningar, möten och/eller event.
- Ta fram rapporter och statistik.
- Systemadministration 
- Fakturahantering och ekonomiska avstämningar.
- Uppdatera olika kommunikationskanaler (exempelvis intranätet).

Utöver det löpande administrativa arbetet identifierar du och föreslår förbättringsåtgärder inom dina arbetsområden.

Ditt framtida team/avdelning

HR-funktionen består av två HR-specialister och HR-chef. Funktionen har ett nära samarbete med många personer i hela organisationen. HR-funktionen har bland annat ansvar för frågor som rekrytering, arbetsmiljö, kompetensutveckling och lönebildning samt är ett chefstöd i personalfrågor.

Din bakgrund


Vi söker dig med lägst gymnasieutbildning. Vi ser gärna att du har någon form av påbyggnadsutbildning inom administration. Du har några års erfarenhet av en liknande bred serviceinriktad roll där arbetsuppgifterna till största del bestått av administrativa uppgifter.

Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet från myndighet eller offentlig verksamhet. Det är likaså meriterande om du har erfarenhet från arbete med lönefrågor och/eller fakturahantering och avstämningar. Har du erfarenhet som administrativt stöd vid anordnande av utbildningar/möten/event är det en fördel men inget krav.

Du har mycket goda kunskaper i Officepaketet och ett intresse samt vana av att arbeta med olika digitala verktyg och IT-system. Du har vidare mycket goda språkkunskaper i svenska samt goda kunskaper i engelska i både tal och skrift.

Vi ser gärna att du har ett intresse och engagemang för att operativt förbättra och utveckla interna arbetssätt och rutiner.

Egenskaper


Som person är du noggrann och har en mycket god förmåga att planera och prioritera ditt arbete på ett strukturerat sätt. Du har lätt för att arbeta utifrån fastställda rutiner samtidigt som du har en förmåga att identifiera vad som behöver göras och ta ansvar för att det blir gjort. Du har likaså en förmåga att snabbt kunna anpassa dig till förändrade omständigheter och stötta där behov uppstår. Då arbetet innebär många kontakter såväl internt som externt behöver du vara samarbetsinriktad och ha lätt för att bygga goda relationer. Du är prestigelös i ditt förhållningssätt och drivs av att ge god service till chefer och medarbetare i organisationen.

I denna roll värdesätter vi gott omdöme, självledarskap och digital kompetens för att säkerställa effektivitet och kvalitet i vårt dagliga arbete.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper

Övrigt
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Befattningen är placerad vid vårt huvudkontor i Stockholm.

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen. I denna rekrytering använder vi oss av urvalsfrågor som du svarar på i samband med att du skickar in din ansökan. Dina svar kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör.

Arbetsprover och arbetspsykologiska tester kan komma att tillämpas i rekryteringen.

En anställning på EKN kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585)

För mer information


Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Lovisa Onn, HR-chef. Frågor om anställningsvillkor besvaras av Josefin Ekman, HR-specialist, facklig representant är Eva Fahlin, Saco. Samtliga nås på telefon 08-788 00 00 eller e-post ”fornamn.efternamn@ekn.se”

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss säljsamtal gällande rekryteringslösningar och annonseringskanaler, då vi har valt samarbetspartners för denna rekrytering.

Om EKN

EKN har regeringens uppdrag att främja svensk export och svenska företags internationalisering, genom att erbjuda garantier för betalning och finansiering, tillsammans med rådgivning om affärsstruktur och riskhantering. Tjänsterna ger en större säkerhet, ökad konkurrenskraft och fler möjligheter till lyckade exportaffärer.

Lön

Månadslön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%. Tillträde: Snarast Tillsvidareanställning