arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Arbetsmiljöinspektör inom byggnads- eller anläggningsprocesser Luleå

  • Yrkesroll

    Arbetsmiljöinspektör

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    4 juni

  • Sök jobbet senast

    17 juni

Om jobbet

På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.

På Arbetsmiljöverket jobbar vi för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Vill du använda ditt engagemang, ditt mod och din kompetens för att göra skillnad i livsavgörande frågor? Då är vi nyfikna på att få veta mer om dig. 

Avdelningen för inspektion söker nu en ny kollega med placering på vårt kontor i Luleå. Du kommer i första hand att genomföra inspektioner inom Norrbottens län. Det finns möjlighet att utgå från hemmet i tillsynsarbetet, vilket innebär att vi gärna ser sökande inte bara från Luleå med omnejd, utan också från andra närliggande län.

Ditt nya arbete

Att arbeta som arbetsmiljöinspektör innebär att inspektera arbetsmiljön på olika arbetsplatser. Du kommunicerar krav utifrån arbetsmiljö- och arbetstidslagstiftningen med tillhörande övriga regler samt återkopplar brister som framkommer vid inspektionen till arbetsgivaren. Rollen som arbetsmiljöinspektör innebär att du arbetar med myndighetsutövning. Bland annat hanterar du sanktionsavgifter, meddelar omedelbara förbud och bereder ärenden inför beslut. Den statliga värdegrunden och att du är trovärdig, offensiv och kommunikativ präglar ditt arbete.

Som arbetsmiljöinspektör genomför du tillsyn i många olika verksamheter och hanterar arbetsmiljörisker ur ett helhetsperspektiv. Inriktningen på inspektionerna varierar över tid beroende av analyser av arbetsmiljörisker och de prioriteringar vi gör.

I inspektionsarbetet ingår att möta och leda samtal med såväl ledningen för stora arbetsgivare som småföretagare, skyddsombud, fackliga representanter och arbetstagare. Du ansvarar för att ditt eget arbete på bästa sätt bidrar till vårt uppdrag och att målen för vår verksamhet uppnås. Med din kunskap och erfarenhet bidrar du också till att utveckla oss och verksamheten.

Din bakgrund

Rollen kräver att du har:
  • Minst två års relevant universitets- eller högskoleutbildning, eller annan eftergymnasial utbildning tillsammans med relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
  • Fem års arbetslivserfarenhet, varav minst tre år inom byggnads- eller anläggningsprocesser.
  • Erfarenhet av att dokumentera i ditt arbetet
  • Mycket god kommunikativ förmåga på svenska i både tal och skrift
  • God förmåga att uttrycka sig i engelska i tal
  • B-körkort

Det är meriterande om du har:

  • Erfarenhet av uppdrag inom arbetsmiljöområdet ex. arbetsmiljösamordnare, KMA
  • Erfarenhet av inspektion inom byggnads- eller anläggningsprocessen
  • Erfarenhet av myndighetsutövning inom stat, kommun eller länsstyrelse
För att trivas och lyckas i rollen som arbetsmiljöinspektör är det viktigt att du har god problemlösningsförmåga. Du sätter högsta prioritet på att uppnå mål och att få arbetet slutfört på ett strukturerat sätt. Vidare har du lätt för att anpassa dig till nya omständigheter och att arbeta konstruktivt under stress. Du är trovärdig och har förmåga att påverka genom att tydliggöra olika lösningar. Du kan även tydligt ta ställning i olika typer frågor. Slutligen har du även god samarbetsförmåga och bidrar till ett gott samarbetsklimat. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Mer om oss och rollen

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Önskat startdatum är den 1 oktober 2024 då internutbildningen startar, eller efter överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader tillämpas som regel. Arbetet bedrivs flera dagar i veckan ute på arbetsplatser och innebär tjänsteresor med bil eller kollektivt färdsätt, ibland med övernattningar. Inspektörer förväntas arbeta minst en dag per vecka på kontoret. Under det första halvåret får du en internutbildning där en stor del av utbildningstiden är förlagd till Stockholmsområdet.
  • Mer information om generell inspektionsverksamhet finner du på www.av.se/inspektion
  • Mer om oss och våra förmåner finner du på https://www.av.se/Jobba-hos-oss/

Så rekryterar vi

Vi använder oss av kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och motverka diskriminering. Därför ber vi dig att svara på ett antal urvalsfrågor när du registrerar din ansökan och bifogar ditt cv. Intervjuer sker från vecka 26. Intervjuerna sker på plats på kontoret i Luleå. Vi ber dig att skicka din ansökan på svenska. 

Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00.

Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?
Välkommen med din ansökan senast 2024-06-17.

Lön

Fast månadslön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Dagtid, tillsvidareanställning ( vi tillämpar sex månaders provanställning) Heltid, 100%