arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Ärendekoordinator

  • Yrkesroll

    Registrator

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    2 maj

  • Sök jobbet senast

    22 maj

Om jobbet

Länsstyrelsen är en drivande kraft för det hållbara samhället.

Vi arbetar tillsammans med myndigheter, kommuner och andra aktörer med fokus på Västra Götalands län och våra 1,7 miljoner invånare.

Vi har ett meningsfullt och hållbart arbete med trevliga och kompetenta kollegor. Hos oss arbetar vi med att få samhällen, människor, djur, natur och kulturvärden att fungera både idag och i framtiden.

Många pratar om hållbarhet och vi arbetar med det varje dag. Vill du vara med?

Arbetsuppgifter

Är du en serviceinriktad och noggrann administratör? Vill du vara med och arbeta på
Länsstyrelsens ärendehantering tillsammans med ett härligt gäng med mycket kompetens och arbetsglädje och som värdesätter samarbete? Då har du hittat rätt!

Som ärendekoordinator arbetar du tillsammans med kollegor i ett team. Du kommer huvudsakligen att arbeta med ett samlat digitalt ärendeflöde och ge dagligt stöd i frågor kopplade till ärendehantering mot både myndighetens verksamheter och våra externa kontakter. Det innebär att registrera och digitalisera inkomna handlingar, expediera handlingar, bevaka och hantera delgivningar, ge information och stöd samt utbilda i vårt diarieföringssystem Platina.

Funktionen för Ärendehantering är en spännande arbetsplats med både utmaningar och möjligheter. Funktionen har hand om Länsstyrelsens digitala dokument- och ärendehantering, och är en del av Rättsenheten. Uppdraget är att arbeta med ett samlat digitalt ärendeflöde och vara ett administrativt stöd för myndigheten. Även utvecklingsfrågor kopplade till Länsstyrelsens mål att bli en modern, digital myndighet är en del av vårt uppdrag. Vi ser distansarbete som en möjlighet när det fungerar för verksamheten.

Kvalifikationer

Du har gymnasieutbildning och behärskar svenska i både tal och skrift. Du har aktuell
arbetslivserfarenhet av registreringsarbete, diarieföring och dokumenthantering och haft detta som dina huvudsakliga arbetsuppgifter.

Du behöver ha grundläggande kunskap om följande lagstiftningar: dataskyddsförordningen, offentlighet och sekretesslagen samt förvaltningslagen.
Det är meriterande om du har arbetat med liknande arbetsuppgifter inom offentlig förvaltning, har
arbetslivserfarenhet av ärendehanteringssystemet Platina samt har erfarenhet av att expediera handlingar och arbete med delgivningar.

Du gillar och har förmåga att ge god service och kommunicera lyhört och prestigelöst. Du har förmåga att se utvecklingsmöjligheter och tar initiativ till att förbättra och förenkla såväl arbetssätt och rutiner. Du vill bidra till god förvaltning och det innebär att du är påläst, noggrann när det gäller att följa regler samt uthållig när det gäller att sköta stora mängder av samma uppgift, hitta effektivare lösningar och möta dem vi är till för.

I rollen behöver du ha förmåga att arbeta självständigt, med du har också en god samarbetsförmåga och kan planera, lösa uppgifter och utveckla arbetssätt tillsammans med dina kollegor. Du behöver kunna prioritera och planera om.

Du har ett hälsosamt förhållningssätt till arbetet, vilket märks bland annat på hur du planerar och
genomför dina uppgifter. Som person ligger ditt fokus på möjligheter och lösningar snarare än hinder och du har en sund distans till arbetet.

Utöver erfarenheterna och förmågorna som vi har beskrivit här ovan behöver du vara van vid digitala verktyg och arbetssätt. Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat.

Vi tror på allas lika möjligheter och ett av våra huvuduppdrag är att verka för mångfald och en
personalsammansättning på Länsstyrelsen som speglar länets befolkning. Så, sist men inte minst, hoppas vi därför att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.

Välkommen med din ansökan!

Övrig information

Anställningen är en visstidsanställning på ca 4 mån med placering i Göteborg.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Din ansökan blir en allmän handling när du söker tjänster hos oss. Därför är det viktigt att du med skyddade personuppgifter inte registrerar dig via vårt rekryteringssystem. Posta din ansökan till HR-enheten, Länsstyrelsen Västra Götaland, 403 40 Göteborg. Delge inte några känsliga uppgifter i din ansökan men ange någon form av kontaktuppgift så att vi kan kontakta dig om du är aktuell för tjänsten. Vid frågor, ta kontakt med HR via e-post hr.vastragotaland@lansstyrelsen.se

Lön

Månadslön. Länsstyrelsen tillämpar individuell lönesättning.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%. Arbetstid: Dagtid måndag - fredag 40 timmar per vecka.. Tillträde: Snarast, enligt överenskommelse. Visstidsanställning till