arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Arkivarie till Arbetsmiljöverket

  • Yrkesroll

    Arkivarie

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    6 februari

  • Sök jobbet senast

    3 mars

Om jobbet

Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.

2024/007211

Vill du vara med och utveckla Arbetsmiljöverket som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Gillar du att arbeta i team och vill vara med och skapa förutsättningar för att myndigheten har en ändamålsenlig informationshantering? Då är vi nyfikna på att få veta mer om dig!

Ditt nya arbete

Som arkivarie kommer du i huvudsak att, tillsammans med kunniga och engagerade kollegor, arbeta med bevarande, kartläggning och systematisering av myndighetens information. Du kommer att arbeta i många delar av informationshanteringsprocessen. Detta innebär att du i denna arkivarieroll arbetar med bevarande- och gallringsutredningar, arkivvård, upprättande av dokumenthanteringsplaner, utlämnande, registrering och kategorisering och andra informationshanteringsfrågor. Du kommer arbeta nära enhetens dokumentcontrollers och bevarandestrateg. Rollen du har är mångsidig för att kunna möta myndighetens aktuella behov av stöd inom digital informationshantering. Du förväntas delta i andra aktiviteter inom enheten när så behövs. Arbetet sker i nära dialog med kollegor inom och utanför enheten.

Din bakgrund - krav:
Vi söker dig som har
  • Akademisk examen om minst 180 hp med inriktning mot arkiv.
  • Minst 1 års erfarenhet av arbete med digital informationshantering inom offentlig förvaltning under de senaste fem åren.
  • Mycket goda kunskaper i det svenska språket både muntligt och skriftligt.
För att lyckas i rollen ser vi att du är en trygg person som har förmåga att arbeta strukturerat och självständigt, bland annat genom att på egen hand kunna söka fram den information du behöver för att lösa en uppgift. Vidare är det viktigt att du har god samarbetsförmåga och ser styrkan i att arbeta tillsammans som ett team.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga kompetenser.

Det är meriterande om du har

• Erfarenhet av arbete med bevarande- och gallringsutredningar.
  • Erfarenhet av att ta fram dokumenthanteringsplaner.
  • Erfarenhet av leveranser till ett E-arkiv.

Mer om oss och den rollen

Vid Enheten för informationshantering, som tillhör avdelningen för juridik och informationshantering, arbetar vi med att registrera, hantera, lämna ut och bevara myndighetens information. Enheten utgörs av 18 medarbetare och leds av enhetschef Sara Tedebrand Frant. För Sara är det viktigt med tillit, god dialog och att man känner mening och sammanhang i sitt arbete. Enheten arbetar horisontellt och tillsammans.

Mer information om vår avdelning finner du på https://www.av.se/om-oss/organisation/juridik/

Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader.
Hos oss får du bidra i arbetet att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Vi erbjuder möjlighet att delvis jobba på distans. Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha balans mellan jobb, fritid och ha en hållbar arbetsmiljö därför har vi flexibla arbetstider eller vi tillämpar en förtroendearbetstid och ger möjlighet till distansarbete.
Mer om oss och våra förmåner finner du på https://www.av.se/om-oss/Jobba-hos-oss/vara-formaner-och-villkor/ .

Så rekryterar vi
Vår rekryteringsprocess grundar sig på kompetens och vi kommer därför att använda oss av en så kallad kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra denna process och därmed motverka diskriminering. Därför ber vi dig att svara på ett antal urvalsfrågor när du registrerar din ansökan och bifogar ditt CV.

För dig med skyddade personuppgifter vill Arbetsmiljöverket erbjuda en så säker ansökningsprocess som möjligt. Du bör inte ansöka digitalt eller genom mejl. Vi ber vi dig att kontakta Avdelningen för HR som kommer att guida dig vidare för en säker ansökningsprocess, telefon: 010-730 90 00.

Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss och därför välkomnar vi alla frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Kontakta rekryterande chef Sara Tedebrand Frant. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel 010-730 90 00.

Välkommen med din ansökan senast den 3 mars 2024!

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid Tillsvidare