Doktorand inom aeroelasticitet i flygplansmotorer
Om jobbet
Projektbeskrivning
Projektet fokuserar på aerodynamisk och aeromekanisk utvärdering och detektering av slitage, skador, samt reparation av fläkt- och kompressorblad i moderna flygmotorer.
Långvarig drift av flygmotorer och ogynnsamma driftförhållande leder till att deras aerodynamiska prestanda försämras med tiden, vilket i sin tur leder till ökad bränsleförbrukning och därmed ökad miljöpåverkan.Förbättrad diagnostik med avseende på skador samt reparation av flygmotorkomponenter är mycket viktigt ur hållbarhetsperspektiv då man genom reparationsåtgärden återfår prestanda och kan undvika att helt ersätta komponenter i flygmotorn.
Huvudmålen för doktorandarbetet kommer vara att designa, planera och utföra experimentella mätningar i provriggen samt att utveckla lämpliga numeriska modeller för aeromekaniska studier av nominella, skadade och reparerade kompressorblad. Doktoranden kommer också att arbeta med utveckling av en maskininlärnings-modell tränad på experimentell och virtuell data för att avgöra om en skada har uppstått, var skadan har uppstått och hur många blad som är skadade. Doktoranden kommer att spendera en viss tid på Stuttgart Universitet där de experimentella mätningarna genomförs.
Turbomaskiner och framdrivning- gruppen på Institutionen för Energiteknik där detta projekt faller in under är en väl etablerad forskargrupp med mångårig erfarenhet av både EU-projekt, nationell programforskning och uppdragsforskning i samarbete med svensk och internationell industri och akademin. Detta forskningsprojekt ingår i det Nationella Flygforskningsprogrammet (NFFP8) med finansiering från Vinnova. Då forskningen i projektet är i högsta grad tillämpad, ett nära samarbete med en industriell partner ingår.
Handledning: Dr. Jens Fridh och Tekn. Lic. Nenad Glodic föreslås handleda doktoranden. Beslut tas vid antagning
En arbetsplats med många anställningsförmåner och månadslön enligt KTH: s avtal för doktorandlöner.
Forskarutbildning vid ett lärosäte som är aktivt och stöttande i frågor som rör t.ex. arbetsvillkor, jämställdhet och mångfald samt studiemiljö.
Arbete och studier i Stockholm med närhet till natur och hav.
Behörighet för antagning
För att bli antagen till forskarutbildning (kap 7 39 § högskoleförordningen) krävs att den sökande har grundläggande behörighet:
avlagt en examen på avancerad nivå, eller
fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper
goda kunskaper i aerodynamik och aeromekanik relaterat till turbomaskiner, demonstrerade genom utbildningsrelevanta program/kurser och/eller arbetslivserfarenhet. Kunskaper och tidigare erfarenhet inom maskininlärning anses meriterande.
Utöver ovanstående finns också ett obligatoriskt krav på engelska motsvarande Engelska B/6.
För att lyckas med dina doktorandstudier på KTH behöver du vara målinriktad och ihärdig i ditt arbete. Vid urval av de sökande bedöms förmågan att:
självständigt driva sitt arbete framåt,
kunna samarbeta med andra,
ha ett professionellt förhållningssätt och
analysera och arbeta med komplexa frågor.
Efter behörighetskraven kommer stor vikt läggas vid personliga egenskaper.
Endast den som antagits till forskarutbildning får anställas som doktorand. Den sammanlagda anställningstiden får inte vara längre än vad som motsvarar utbildning på forskarnivå på heltid under fyra år. En anställd doktorand kan i begränsad omfattning (högst 20 %) utföra vissa arbetsuppgifter inom t.ex. utbildning och administration. En ny anställning som doktorand gäller för högst ett år, anställningen får därefter förnyas med högst två år i taget. Vid studier som ska avslutas med licentiatexamen får den sammanlagda anställningstiden inte vara längre än vad som motsvarar utbildning på forskarnivå på heltid under två år.
Kontaktuppgifter till fackliga representanter.
Doktorandsektionen (Tekniska högskolans studentkår)
Kontaktuppgifter till doktorandsektionen.
Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
CV med relevanta professionella erfarenheter och kunskaper.
Ansökningsbrev med en kortfattad redogörelse om varför du vill bedriva forskarstudier, om dina akademiska intressen och hur de relaterar till dina tidigare studier och framtida mål. (Max 2 sidor)
Kopior av examensbevis och betyg från tidigare universitetsstudier och intyg på uppfyllda språkkrav (se ovan). Översättningar till engelska eller svenska om originaldokumentet inte är utfärdade på ett av dessa språk. Kopior av original ska vidimeras
Representativa publikationer eller tekniska rapporter. För längre dokument, bifoga gärna en sammanfattning (abstract) och en webblänk till den fullständiga texten
Övrigt
Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund
För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering.
Om anställningen är placerad i säkerhetsklass, krävs en godkänd säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585) för att bli behörig. Information om tjänsten är placerad i säkerhetsklass ges i samband med rekryteringsprocessen.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Om KTH
KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi. https://www.kth.se/om/om-kth-1.885102
Forskarutbildningsämne: Energiteknik
Projektet fokuserar på aerodynamisk och aeromekanisk utvärdering och detektering av slitage, skador, samt reparation av fläkt- och kompressorblad i moderna flygmotorer.
Långvarig drift av flygmotorer och ogynnsamma driftförhållande leder till att deras aerodynamiska prestanda försämras med tiden, vilket i sin tur leder till ökad bränsleförbrukning och därmed ökad miljöpåverkan.Förbättrad diagnostik med avseende på skador samt reparation av flygmotorkomponenter är mycket viktigt ur hållbarhetsperspektiv då man genom reparationsåtgärden återfår prestanda och kan undvika att helt ersätta komponenter i flygmotorn.
Huvudmålen för doktorandarbetet kommer vara att designa, planera och utföra experimentella mätningar i provriggen samt att utveckla lämpliga numeriska modeller för aeromekaniska studier av nominella, skadade och reparerade kompressorblad. Doktoranden kommer också att arbeta med utveckling av en maskininlärnings-modell tränad på experimentell och virtuell data för att avgöra om en skada har uppstått, var skadan har uppstått och hur många blad som är skadade. Doktoranden kommer att spendera en viss tid på Stuttgart Universitet där de experimentella mätningarna genomförs.
Turbomaskiner och framdrivning- gruppen på Institutionen för Energiteknik där detta projekt faller in under är en väl etablerad forskargrupp med mångårig erfarenhet av både EU-projekt, nationell programforskning och uppdragsforskning i samarbete med svensk och internationell industri och akademin. Detta forskningsprojekt ingår i det Nationella Flygforskningsprogrammet (NFFP8) med finansiering från Vinnova. Då forskningen i projektet är i högsta grad tillämpad, ett nära samarbete med en industriell partner ingår.
Handledning: Dr. Jens Fridh och Tekn. Lic. Nenad Glodic föreslås handleda doktoranden. Beslut tas vid antagning
Vi erbjuder
Möjligheten att doktorera i en dynamisk, internationell forskarmiljö i samarbete med industrin och framstående universitet världen över.En arbetsplats med många anställningsförmåner och månadslön enligt KTH: s avtal för doktorandlöner.
Forskarutbildning vid ett lärosäte som är aktivt och stöttande i frågor som rör t.ex. arbetsvillkor, jämställdhet och mångfald samt studiemiljö.
Arbete och studier i Stockholm med närhet till natur och hav.
Behörighet för antagning
För att bli antagen till forskarutbildning (kap 7 39 § högskoleförordningen) krävs att den sökande har grundläggande behörighet:
avlagt en examen på avancerad nivå, eller
fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper
goda kunskaper i aerodynamik och aeromekanik relaterat till turbomaskiner, demonstrerade genom utbildningsrelevanta program/kurser och/eller arbetslivserfarenhet. Kunskaper och tidigare erfarenhet inom maskininlärning anses meriterande.
Utöver ovanstående finns också ett obligatoriskt krav på engelska motsvarande Engelska B/6.
Urval
För att lyckas med dina doktorandstudier på KTH behöver du vara målinriktad och ihärdig i ditt arbete. Vid urval av de sökande bedöms förmågan att:
självständigt driva sitt arbete framåt,
kunna samarbeta med andra,
ha ett professionellt förhållningssätt och
analysera och arbeta med komplexa frågor.
Efter behörighetskraven kommer stor vikt läggas vid personliga egenskaper.
Målexamen: doktorsexamen
Information om antagning och anställningEndast den som antagits till forskarutbildning får anställas som doktorand. Den sammanlagda anställningstiden får inte vara längre än vad som motsvarar utbildning på forskarnivå på heltid under fyra år. En anställd doktorand kan i begränsad omfattning (högst 20 %) utföra vissa arbetsuppgifter inom t.ex. utbildning och administration. En ny anställning som doktorand gäller för högst ett år, anställningen får därefter förnyas med högst två år i taget. Vid studier som ska avslutas med licentiatexamen får den sammanlagda anställningstiden inte vara längre än vad som motsvarar utbildning på forskarnivå på heltid under två år.
Fackliga representanter
Kontaktuppgifter till fackliga representanter.
Doktorandsektionen (Tekniska högskolans studentkår)
Kontaktuppgifter till doktorandsektionen.
Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Ansökan ska ha följande innehåll
CV med relevanta professionella erfarenheter och kunskaper.
Ansökningsbrev med en kortfattad redogörelse om varför du vill bedriva forskarstudier, om dina akademiska intressen och hur de relaterar till dina tidigare studier och framtida mål. (Max 2 sidor)
Kopior av examensbevis och betyg från tidigare universitetsstudier och intyg på uppfyllda språkkrav (se ovan). Översättningar till engelska eller svenska om originaldokumentet inte är utfärdade på ett av dessa språk. Kopior av original ska vidimeras
Representativa publikationer eller tekniska rapporter. För längre dokument, bifoga gärna en sammanfattning (abstract) och en webblänk till den fullständiga texten
Övrigt
Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund
För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering.
Om anställningen är placerad i säkerhetsklass, krävs en godkänd säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585) för att bli behörig. Information om tjänsten är placerad i säkerhetsklass ges i samband med rekryteringsprocessen.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Om KTH
KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi. https://www.kth.se/om/om-kth-1.885102
Lön
Månadslön enligt KTH:s avtal för doktorandlöner
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Anställningsvillkor
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning till