arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Ekonom med fokus på transportsektorns klimatomställning

  • Yrkesroll

    Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    12 februari

  • Sök jobbet senast

    3 mars

Om jobbet

Är du utbildad ekonom med aktuell erfarenhet av arbete som controller, ekonom eller ekonomiadministratör? Har du ett intresse för energi-, klimat- och hållbarhetsfrågor och trivs du att arbeta strukturerat, med eget driv och med att ge god service? Då kan detta vara en tjänst för dig!

Energimyndigheten och enheten Mobilitet söker nu en handläggare med ekonomikompetens för handläggning och ekonomistöd kopplat till myndighetens stödgivning för transportsektorns klimatomställning. Välkommen med din ansökan!

Om verksamheten

Energimyndigheten står inför en expansiv fas med nya spännande och omfattande uppdrag från regeringen. Under 2024 kommer vi successivt rekrytera nya medarbetare för våra uppdrag.

Energimyndigheten leder samhällets omställning till ett hållbart energisystem. Vår vision är Hållbar energi för alla och vi jobbar utifrån den statliga värdegrunden samt våra tre värdeord; trovärdig, modig, och helhetssyn.

På enheten Mobilitet arbetar vi med transportsektorns elektrifiering. Enheten ansvarar för stöd till elektrifiering av transportsektorn genom bl.a. stöd till utbyggnad av laddinfrastruktur och vätgastankstationer samt introduktionsstöd i form av klimatpremier för lätta lastbilar, tunga fordon och arbetsmaskiner. Enheten bidrar även till utredningar kopplat till elektrifieringsutmaningen och hanterar remisser av nya lagförslag inom området på såväl nationell som på EU-nivå. En viktig del av arbetet sker i samverkan med andra myndigheter.

Dina arbetsuppgifter

Du kommer i din roll att bidra i genomförandet av enhetens uppdrag kopplat till omställningen och elektrifieringen av transportsektorn. Du kommer att få en viktig roll i att stödja enhetens olika team i arbetet med att granska och bedöma ekonomiska underlag i förhållande till relevanta regelverk, ta fram prognoser och att bistå projektledningen med projektspecifika frågor kopplat till budget och ekonomi. Vi besitter olika kompetenser och arbetar i team för att tolka och implementera regelverk. . Dina arbetsuppgifter omfattar även handläggning av de stöd som enheten ansvarar för och att tillsammans med kollegor ta fram underlag till beslutsfattare och föredra beslut, samt bidra i det proaktiva arbetet i hanteringen av stöd.

Din profil

Vi söker dig som har en akademisk utbildning med inriktning ekonomi eller annan eftergymnasial utbildning som Energimyndigheten bedömer som relevant. Vidare ser vi att du har aktuell och relevant erfarenhet av arbete som controller, ekonom eller ekonomiadministratör, gärna från offentlig verksamhet. Har du erfarenhet av stödgivning inom statlig verksamhet eller kreditprövningar ser vi det som meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta i Agresso och IT-system för ärendehantering, uppföljning och kontroll i offentlig verksamhet.

Du har även god förmåga att kommunicera på svenska och engelska i såväl tal som skrift och har goda kunskaper i Officepaketet.

Som person söker vi dig som har god förmåga att arbeta såväl självständigt som i samarbete med andra. Du tar ansvar för dina uppgifter och driver på ett strukturerat sätt ditt arbete framåt. Vidare är du en god problemlösare med en hög analytisk förmåga. Att vara tillmötesgående, lyhörd och tydlig i ditt bemötande med en vilja och intresse av att hjälpa andra är en självklarhet för dig.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Övrigt

Tjänsten är placerad vid huvudkontoret i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna. Här arbetar vi aktivitetsbaserat och har flexibla arbetstider som underlättar att förena arbetsliv och privatliv.

Vi sätter värde på de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten.

För vissa tjänster genomförs säkerhetsprövning vid anställning.

Varaktighet/Arbetstid

Tillsvidareanställning, heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Tillträde enligt överenskommelse.

Kontaktpersoner

Petter Dahlin, enhetschef, petter.dahlin@energimyndigheten.se/016- 544 22 99. För information om rekryteringsprocessen, kontakta rekryteringskonsult Agneta Lund, agneta.a.lund@jeffersonwells.se/070–3789402.

Fackliga kontaktpersoner

Mikaela Sahlin, SACO-S, 016-544 20 97

Eva-Karin Magnusson, ST, 016-544 21 94

Välkommen med din ansökan senast 3 mars 2024. Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår hemsida - märk då din ansökan med diarienummer: 2024–001961.

Lön

Fast månadslön Friskvårdsbidrag

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat