arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Enhetschef med inriktning statsbidrag

  • Yrkesroll

    Enhetschef, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    12 februari

  • Sök jobbet senast

    10 mars

Om jobbet

Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet. I grunden handlar jämställdhetsarbetet om att omfördela makt och resurser för att uppnå målen.

Jämställdhetsmyndigheten, som inrättades 1 januari 2018, ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetens områden.

Avdelningen för verksamhetsstöd på Jämställdhetsmyndigheten söker nu en enhetschef till enheten för stadsbidrag.

Avdelningens ansvarsområden innefattar juridik, handläggning av statsbidrag, ekonomi, HR, IT och säkerhet. Enheten för statsbidrag har i uppdrag att leda arbetet med fördelning av statsbidrag till civilsamhällets organisationer, regioner och kommuner.

Arbetsuppgifter


Att vara enhetschef innebär att leda och ta ansvar för och utveckla enhetens arbetsmiljö, personal-, budget- och verksamhetsarbete. Tjänsten innehåller både operativa och strategiska arbetsuppgifter och som enhetschef arbetar du för att driva enhetens utveckling i enlighet med myndighetens övergripande mål och uppdrag.

Som enhetschef ansvarar du för planering av resurser och prioriteringar inom enheten samt har en aktiv roll i budgetarbetet. På enheten finns för närvarande 9 medarbetare som du har personalansvar för. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp och rapporterar till avdelningschefen samt arbetar tillsammans med övriga enheter inom avdelningen för att driva dess utvecklingsfrågor och övriga uppdrag.

Du kommer att ansvara för att följa upp och utvärdera enhetens resultat, ta fram redovisningar av resultat och effekter samt avrapportera till uppdragsgivare. Du arbetar även med myndighetens övergripande redovisningar såsom årsberättelser och budgetunderlag samt medverkar vid framtagning av verksamhetsplaner.

Från och med 2023 till mars 2025 har myndigheten ett regeringsuppdrag om att utveckla och stärka kontrollen i myndighetens bidragsgivning. I ditt uppdrag som enhetschef kommer du att ha en viktig roll i detta arbete. 

Kvalifikationer

  • Akademisk examen med inriktning juridik eller annat som bedöms relevant för tjänsten.
  • Flerårig erfarenhet av att ha arbetat som chef inom statlig myndighet med ansvar för personal, verksamhet och budget.
  • Dokumenterad erfarenhet av att självständigt leda grupper, projekt eller liknande.
  • Erfarenhet av juridiskt utredningsarbete inom statlig myndighet.
  • Erfarenhet att handlägga, fatta beslut, hantera överklaganden i ärenden som rör myndighetsbeslut.
  • God förmåga att samverka med andra och att leda processer mot uppställda mål utifrån givna tidsramar ochbudget samt att uppnå resultat.
  • Mycket goda kunskaper i svenska, både muntligt och skriftligt.
Vi ser det som meriterande om du har
  • Erfarenhet av att ha arbetat med handläggning av statsbidrag.
  • God kännedom om förordningsstyrt statsbidrag och civilsamhällets villkor.
  • Kännedom om statlig redovisning och finansiering.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person leder du kommunikativt och tydligt med en god förmåga att skapa förtroende och att motivera tagna beslut. Du har förmåga att driva din enhet mot uppsatta mål och modet att fatta avgörande beslut. Andra viktiga egenskaper för tjänsten är att vara strukturerad, samarbetsorienterad samt ha ett genuint intresse för ledarskap.

Anställningsinformation


Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Tjänsten är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i Angered. Den 1 augusti 2024 flyttar myndigheten till en lokal i närheten av Göteborgs centralstation. Resor i tjänsten kan förekomma. Arbetsprov kan förekomma i rekryteringsprocessen.

Praktisk information

Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Lena Leed, avdelningschef verksamhetsstöd, 0707-84 74 51. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Johanna Larsson, HR-generalist, 0705-85 51 60. Fackliga kontaktpersoner för Saco-S Josefine Jacobsson 031- 392 90 69 och för ST Robert Kristiansen ST 031–392 90 83.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Jämställdhetsmyndigheten värnar om en rekrytering fri från diskriminering.

Välkommen med din ansökan senast 10 mars 2024. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vårt rekryteringssystem utan kontakta ansvarig på HR för hantering av din ansökan. Kontaktuppgifter hittar du i utlyst annons.

Lön

Jämställdhetsmyndigheten tillämpar individuell lönesättning.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat