arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Erfaren HR-generalist

  • Yrkesroll

    HR-specialist/HR-advisor

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    8 juli

  • Sök jobbet senast

    2 augusti

Om jobbet

Välkommen till Myndigheten för delaktighet (MFD) – den lilla myndigheten med det stora uppdraget.

Vårt uppdrag är att främja tillgängligheten i samhället för att öka delaktigheten för personer med funktionsnedsättning. Målet är ett hållbart samhälle som är utformat utifrån medborgarnas olika förutsättningar och behov genom att kommunicera hinder och lösningar som gör det möjligt för fler människor att självständigt välja, fatta egna beslut och påverka sitt liv. Sedan den 1 april 2024 är vi även förvaltningsmyndighet för den statliga ledarhundsverksamheten och ska fullgöra de uppgifter som följer av lagen (2023:692) om dispositionsrätt till ledarhund. Läs mer om MFD:s verksamhet på www.mfd.se.

MFD söker nu en erfaren HR-generalist till myndighetens avdelning för verksamhetsstöd. Vi söker dig som vill arbeta brett och självständigt med HR-frågor i en liten myndighet med ett varierat och komplext uppdrag. Om du tycker om att arbeta med olika HR-frågor och samtidigt vill vara en del i arbetet med funktionshinders- och tillgänglighetsfrågor, är du den person vi söker.

Du kommer att arbeta på myndighetens avdelning för verksamhetsstöd som ger stöd till chefer och medarbetare i frågor som rör HR, intern styrning och kontroll, ekonomi, inköp och avtal, förvaltningsjuridik, IT/telefoni och informationssäkerhet, registratur samt reception och lokaler.

Arbetsuppgifter


HR-rollen på myndigheten är bred och mångsidig vilket betyder att du på ett självledande och lösningsorienterat sätt ska ta ansvar för att resurseffektivt och med god kvalitet utföra de arbetsuppgifter som ryms inom HR-området.  

I din HR-roll ingår att ansvara för det operativa arbete som är relaterat till myndighetens HR-processer och -planer. Det innefattar löne- och personaladministration, rekrytering och andra kompetensförsörjningsfrågor, det systematiska arbetsmiljöarbetet samt samverkan. I arbetet ingår även att ge stöd till myndighetens sex chefer genom rådgivning, underlag och analyser samt att vid behov kunna stödja ledningen i frågor om strategisk kompetens- och organisationsutveckling.

Du kommer även att förvalta och vid behov utveckla rutiner och arbetssätt inom myndighetens HR-område – ofta i samspel med andra på myndigheten.

I HR-rollen ingår även att vid behov utveckla och kommunicera myndighetens uppdrag och arbetssätt kring ökad tillgänglighet relaterat till HR-området både internt och till myndighetens målgrupper.

Vi arbetar aktivt med att utveckla vårt arbetssätt till agilt och tillitsbaserat. Att arbeta i effektiva team är en del i detta som omfattar samtliga medarbetare.

Kvalifikationer


Vi söker dig som har:
  • Akademisk utbildning inom HR-området.
  • Flerårig bred HR-erfarenhet från statlig myndighet.
  • Erfarenhet av statlig arbetsgivarpolitik och arbetsrätt, samverkan och fackliga förhandlingar.
  • Erfarenhet av strategisk kompetensförsörjning, innefattande kompetensbaserad rekrytering.
  • Erfarenhet av systematiskt arbetsmiljöarbete och rehabilitering.
  • Erfarenhet av att skapa och utveckla goda relationer med fackliga samarbetspartners och skyddsombud.
  • Goda kunskaper om personal- och löneadministrativa system.
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.

Personliga egenskaper


Som person är du trygg, självledande, lösningsorienterad och bra på att samarbeta med andra samtidigt som du arbetar med integritet. Du kan självständigt planera, strukturera och driva ditt arbete mot uppsatta mål och tidplaner. Du trivs med att arbeta med flera olika frågor parallellt, och du kan ställa om och vara flexibel.

Du ser mångfald och delaktighet som en självklarhet och vill gärna bidra till att utveckla en tillgänglig arbetsplats och en god och utvecklande arbetsmiljö. Du är mån om att ditt arbete bidrar till verksamhetens helhet och resultat.

Vi lägger särskild stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Meriterande

  • Erfarenhet av arbete i det personal- och löneadministrativa systemet Primula.
  • Erfarenhet av kompetensbaserad rekrytering.
  • Erfarenhet av arbete med tillgänglighetsfrågor.
  • Erfarenhet av och kunskaper om tillitsbaserat ledarskap och agilt arbetssätt.

Vi erbjuder dig


Vi erbjuder dig en arbetsplats med korta beslutsvägar och där vi lär oss när vi arbetar och tar nya vägar när vi behöver. Hos oss får du utlopp för den kompetens du kommer in med och du får möjlighet att utvecklas i din roll och vara med att utveckla hela verksamheten. Vi erbjuder en flexibel arbetsplats med möjlighet till visst distansarbete och där du får jobba med utvecklande och samhällsviktiga frågor.

MFD är en liten myndighet och det betyder att varje medarbetare spelar stor roll för att vi ska lyckas med vårt uppdrag. Välkommen att vara med på vår resa!

Anställningen


Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med titträde enligt överenskommelse. Sex månaders provanställning kan komma att tillämpas. Välkommen med din ansökan inklusive CV och personligt brev senast den 2 augusti 2024. Du söker genom att trycka på knappen Ansök nedan.

Övrigt


MFD strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka i verksamheten.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Myndigheten behandlar sina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer om myndighetens personuppgiftspolicy på vår webbplats.

I denna rekrytering samarbetar MFD med rekryteringsföretaget Adecco. Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta dem, se kontaktuppgifter nedan. 

Myndigheten för delaktighet, Box 47082, 100 74 Stockholm. 

Vaxel 08-600 84 00, info@mfd.se, www.mfd.se

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Tillsvidare, provanställning kan förekomma Dagtid