arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Experter till upphandlings- och inköpsenheten

  • Yrkesroll

    Upphandlare

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    8 maj

  • Sök jobbet senast

    26 maj

Om jobbet

På Migrationsverket är vi cirka 6 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor och med uppgif­ter som rör människors liv och framtid. Vårt jobb är viktigt på riktigt!

Beskrivning

Upphandlings- och inköpsenheten har i uppdrag att utveckla, styra och samordna myndighetens inköp.

Upphandlings- och inköpsenheten svarar också för rådgivning kring inköps- och avtalsfrågor. I vårt uppdrag ingår även att förvalta och följa upp avtal samt att utveckla myndighetens e-handel.

Upphandlings- och inköpsenheten ansvarar för samtliga anskaffningar samt det kategoristyrda arbetssättet inom myndigheten som idag är uppdelad i olika kategorier baserat på hur Migrationsverkets verksamhet ser ut. Kategorierna är uppdelade i olika affärsområden där upphandlingsexpert med affärsområdesansvar förvaltar avtalen inom affärsområdet. Arbetet bygger på ett helhetsansvar över tid, vilket bland annat inkluderar upphandlingar/avrop, dialoger, strategiarbete, samt kontinuerligt uppföljningsarbete i enlighet med Migrationsverkets affärsprocess.

Totalt består enheten av ca 23 medarbetare. Myndigheten har fått flera nya uppdrag som innebär att vi behöver bli fler på enheten. Upphandlings- och inköpsenheten söker nu flera medarbetare som vill arbeta hos oss som upphandlingsexpert med eget affärsområdesansvar i någon av enhetens kategorier Fastighet, IT eller HR och administration.

Arbetsuppgifter

Som upphandlingsexpert vid Migrationsverket ansvarar du för att skapa förutsättningar för kategoriarbete, genom att driva och stödja affärsprocessen avseende anskaffning av varor och tjänster inom respektive kategori och affärsområde. Arbetet innebär en projektledande roll i genomförandet av upphandlingar, avrop som kräver förnyad konkurrensutsättning samt kvalificerade direktupphandlingar.

I arbetet ingår även att gemensamt med övrig verksamhet identifiera och analysera förbättringsförslag, skapa och förankra strategier för framtida behov och affärer samt arbeta med kontinuerlig uppföljnings- och effektiviseringsarbete

Kvalifikationer

I denna roll ser vi det som viktigt att du trivs i en flexibel arbetsmiljö som präglas av samarbete. Arbetet ställer stora krav på förmåga att ta eget ansvar för att leverera enligt överenskommelse. Du är professionell och resultatorienterad i din yrkesroll. Du har mycket god förmåga att strukturera och prioritera i ditt arbete. Arbetet innehåller många personkontakter och ställer därmed krav på att du är kommunikativ, serviceinriktad och har en mycket god samarbetsförmåga. Migrationsverket strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper som, tillsammans med tidigare erfarenheter, ska kunna vidimeras vid referenstagning. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete där du kan känna delaktighet och ansvar. 

Krav

- Eftergymnasial utbildning inom områdena juridik, ekonomi eller motsvarande inriktning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig, alternativt utbildning från yrkeshögskola inom upphandling.
- Praktisk arbetslivserfarenhet av att självständigt planera och genomföra upphandlingar och upprätta avtal i anslutning till genomförda upphandlingar/avrop
- Kunskaper och erfarenheter inom Lagen om offentlig upphandling
- God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och i skrift
- God data- och systemvana, samt erfarenhet av upphandlingsverktyg.

Meriter

- Erfarenhet av entreprenadupphandlingar inom samhällsbyggnadsområdet och standardavtal som AB, ABT, ABK och referensverk som AMA AF
- Erfarenhet av IT- upphandlingar
- Erfarenhet av offentlig förvaltning
- Grundläggande kunskaper inom affärsjuridik
- Erfarenhet av hållbarhetsarbete kopplat till upphandling.

I vårt arbete ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetssamtal och en del bakrundskontroller kommer att göras som en del av den sammanvägda bedömningen.

Villkor

- Anställningsform: tills vidare med sex (6) månaders provanställning
- Arbetstid: kontorsarbetstid
- Vi tillämpar individuell lönesättning
- Placering: Norrköping eller Sundbyberg. Eftersom enheten är placerad i Norrköping så förväntas du att resa till Norrköping regelbundet.

- Tillträde: enligt överenskommelse, gärna snarast möjligt

_________________________________________________________________________________________________________

Om rekryteringsprocessen

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.

Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.

Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html

Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%. Tillträde: Snarast möjligt Provanställning t.o.m.