arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Handläggare inom EU:s utsläppshandelssystem till Energimyndigheten

  • Yrkesroll

    Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    20 november

  • Sök jobbet senast

    11 december

Om jobbet

Energimyndigheten står inför en expansiv fas med nya spännande uppdrag och under 2024 kommer myndigheten successivt utvidga verksamheten inom internationella klimatsamarbeten.

Enheten för internationella klimatsamarbeten förstärker därför nu gruppen och söker dig som vill arbeta med handläggning av kontoföring av EU:s utsläppshandelssystem (EU ETS) - ett viktigt område, på en spännande arbetsplats! Välkommen med din ansökan.

Om verksamheten

Handel med utsläppsrätter är ett av EU:s viktigaste verktyg för att nå åtagandet om minskade utsläpp av växthusgaser. Energimyndigheten har bland annat rollen som kontoföringsmyndighet för EU ETS, vilket innebär administration av den svenska delen av registret inklusive support till aktörer i registret. Myndigheten utgör även, tillsammans med Naturvårdsverket, stöd till Regeringskansliet i arbetet med utveckling av handelssystemet.

På Enheten för internationella klimatsamarbeten arbetar idag 16 personer med bland annat utveckling av internationella klimatsamarbeten under Parisavtalets artikel 6 och kontoföring av EU:s utsläppshandelssystem.

Arbetsuppgifter

Tjänsten innebär att, tillsammans med kollegor på enheten, stötta de svenska företagen som ingår i EU ETS. Du kommer löpande hantera handläggning inom kontoföringen genom att analysera, granska, bedöma och fatta beslut i ärenden rörande företagens behörighet.

Du representerar Sverige och Energimyndigheten vid möten, dialoger och konferenser rörande EU ETS och deltar i informationsinsatser via internet, seminarier och utbildningar. Tjänsten innebär nära samarbete med Regeringskansliet, myndigheter och andra samarbetspartners. En betydande del av kommunikationen i tjänsten sker på engelska.

Förutom ordinarie handläggning kan du även få möjlighet att delta i policyarbetet med att utveckla handelssystemet inom EU och FN samt delta i arbetet med implementeringen av EU ETS på nationell och internationell nivå, varpå resor i Europa kan förekomma.

Din profil


Vi söker dig som har;
  • En för området aktuell och relevant akademisk examen (motsvarande minst tre års heltidsstudier) inom exempelvis ekonomi, samhällsvetenskap, systemvetenskap eller motsvarande
  • God erfarenhet av datahantering i Excel och hög IT-vana
  • Mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska och engelska
Har du relevant arbetslivserfarenhet, gärna med erfarenhet från arbete inom offentlig förvaltning eller arbete med liknande utredning och handläggning av ärenden, är det meriterande. Har du kunskaper inom aktuella klimatfrågor på EU-nivå och kunskap om lagstiftningsarbete, både nationellt och inom EU, är även det meriterande.

Personliga egenskaper

Vi söker dig som har mycket god förmåga att planera och strukturera ditt arbete, du är självgående och tar ansvar för att driva ditt arbete framåt. Du trivs att samarbeta med andra och är tillmötesgående i ditt bemötande, du har en vilja och förmåga att hjälpa andra genom ett lösningsorienterat arbetssätt. Du kommer ha kontakt med både interna och externa aktörer, vilket innebär att ditt sätt att kommunicera och samarbeta med andra är betydelsefullt. Vi ser även att du har en nyfikenhet och förmåga att ta dig an och analysera komplex information och underlag.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor samt sätter värde på de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten.

Övrigt

Tjänsten är placerad vid huvudkontoret i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna. Det finns möjlighet till distansarbete. Här arbetar vi aktivitetsbaserat och har flexibla arbetstider som underlättar att förena arbetsliv och privatliv.

Varaktighet/Arbetstid
I denna rekrytering söker vi en person till en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning, samt en person till ett vikariat på minst ett år från och med tillträdesdatum.

Tillträde enligt överenskommelse


Kontaktpersoner
För information om tjänsten kontakta enhetschef Sandra Lindström, 073-660 0243. För information om rekryteringsprocessen kontakta rekryteringskonsult Anna Petersson, anna.petersson@jeffersonwells.se/072–2066064.

Fackliga kontaktpersoner

Mikaela Sahlin, SACO-S, 016-544 20 97
Eva-Karin Magnusson, ST, 016-544 21 94

Välkommen med din ansökan senast 2023-12-11. Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår hemsida - märk då din ansökan med diarienummer 2023–024372.

Lön

Fast månadslön Friskvårdsbidrag

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat