arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Operatörer till Regionledningscentralen (RLC) i Uppsala

  • Yrkesroll

    SOS-operatör

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    28 juni

  • Sök jobbet senast

    25 juli

Arbetsgivaren vill att du skickar din ansökan via e-post. A365.775/2024 jobb.mitt@polisen.se

Om jobbet

Operatörernas huvuduppdrag är att, under ledning av arbetsledare, svara på inkommande telefonsamtal och radioanrop, bedöma och registrera informationen samt prioritera och beordra polisresurser till olika uppdrag. I ansvaret ingår att upprätthålla hög tillgänglighet i Ledningscentralen, ge medborgarna ett bra bemötande samt säkerställa att polisen snabbt kan svara och agera på ärenden där medborgarna behöver omedelbar eller skyndsam hjälp av polis. Arbetet innebär samverkan med andra myndigheter, organisationer och samarbetspartners såsom SOS Alarm, Länsstyrelsen, Räddningstjänsten samt ambulansverksamheten i regionen.
Operatören arbetar i team med löpande ärenden och insatser. Arbetet bedrivs i skift enligt rullande schema. Du kommer arbeta planerade dag-, kvälls- och nattpass året om, vardag som helg.
Läs mer polisen.se/rlc
Detta är en möjlighet för dig som har:
· Gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade genom erfarenhet
· Minst 1 års arbetslivserfarenhet
· Mycket god förmåga av att kommunicera i tal och skrift på svenska
· God förståelse och förmåga att kommunicera muntligt på engelska
· Goda datakunskaper och god förmåga att lära dig nya datasystem
· Svenskt medborgarskap
· B-körkort
Det är meriterande om du har
· Arbetat med att professionellt bemöta och kommunicera med personer i utsatta situationer
· Arbetslivserfarenhet av arbete med hög simultanförmåga som larmcentralen, ambulans, sjukvården, försvarsmakten, kommunikationscentral, kundtjänst/ support eller liknande arbete som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
· Erfarenhet av att arbeta huvudsakligen via telefon och dator
· Ytterligare språkkunskaper
Personliga egenskaper
· Samarbetsförmåga: du har god förmåga att skapa kontakt, är relationsskapande och tycker om att samarbeta med andra
· God kommunikationsförmåga, du har god förmåga att lyssna, vara lyhörd och tydlighet är centralt liksom att vara välformulerad samt inneha förmågan att anpassa kommunikationssätt till situation
· God problemlösningsförmåga, du har god förmåga att ta in information, att snabbt sätta dig in i komplexa situationer under tidspress och har god förmåga att prioritera
· Simultankapacitet, du har god förmåga att utföra flera saker samtidigt. Att ta in information via telefon eller annan kommunikation och samtidigt hantera dataprogram och bedöma informationen.
· Förmåga att arbeta självständigt
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Anställningsform: Visstidsanställning under utbildningen därefter tillsvidareanställning med provanställning om sex månader förutsatt godkänd certifiering. För dig som redan är anställd i myndigheten ges en tillfällig placering under utbildningstiden.
Tester kommer att användas i rekryteringsprocessen.
Digitala personlighets- och problemlösningstester är planerade att ske för de som uppfyller kravprofilen under vecka 34. Arbetsprover är planerade v. 36-37 samt intervjuer v. 37-38 för aktuella kandidater.
Välkommen med din ansökan i form av CV tillsammans med svar på urvalsfrågorna nedan via e-post till jobb.mitt@polisen.se senast den 25 juli 2025. Märk din ansökan med referensnummer A365.775/2024 i mailets ärendemening. Skapa ett separat dokument som du bifogar ansökan som ger svar på följande frågor/förtydliganden:

· Har du gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade genom erfarenhet? Om ja, beskriv omfattning/tid/skola/ort.
· Beskriv din arbetslivserfarenhet som är relevant för den här funktionen
· Har du god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska?
· Har du god förståelse och förmåga att kommunicera muntligt på engelska?
· Har du goda datakunskaper och god förmåga att lära dig nya datasystem? Om ja, beskriv hur du arbetat med datorn som arbetsredskap.
· Har du svenskt medborgarskap?
· Har du B-körkort?

· Har du arbetat med att professionellt bemöta och kommunicera med personer i utsatta situationer? Om ja, beskriv hur.
· Har du erfarenhet av arbete med krav på hög simultanförmåga som larmcentral, ambulans, sjukvården, försvarsmakten, kommunikationscentral, kundtjänst/support eller liknande arbete som arbetsgivaren bedömer som likvärdig? Om ja, beskriv hur.
· Har du erfarenhet av att arbeta huvudsakligen via telefon och dator? Om ja, beskriv hur.
· Har du ytterligare språkkunskaper? Om ja, beskriv vilka.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Arbetsgivaren vill att du skickar din ansökan via e-post. jobb.mitt@polisen.se