arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Översättare i engelska och franska

  • Ort

    Stockholm

  • Yrkesroll

    Översättare

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    27 mars

  • Sök jobbet senast

    25 april

Om jobbet

Har du ett genuint språkintresse och en väl utvecklad språkkänsla? Vi söker nu noggranna och engagerade översättare med kunskap i engelska och franska. Välkommen med din ansökan.
Vårt uppdrag är Sveriges säkerhet.

Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen

Säkerhetspolisens uppdrag är att skydda Sverige, det demokratiska systemet samt medborgarnas fri- och rättigheter. Det är vårt ansvar att det som inte får hända, inte heller händer.
Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som de ser ut att vara vid första anblick. Därför söker vi personer som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.
Det finns många olika yrken och kompetenser hos oss, och oavsett roll kommer du att samverka med och lära mycket av andra. Du kommer också att arbeta självständigt och utvecklas i din roll. Oavsett arbetsuppgift är du med och bidrar till Sveriges säkerhet.

Det här är ditt uppdrag

Som översättare är du ett språkstöd till myndighetens olika verksamheter. Du översätter bland annat meddelanden, rapporter, analyser och lagtexter i riktningarna svenska till engelska eller franska till svenska och svenska till franska. I anslutning till översättningsuppdragen är du ett stöd i arbetet med språkgranskning och terminologiarbete.
Ditt arbete berör många delar av myndigheten och samarbete och samverkan är centralt i din roll och en förutsättning för att lyckas med uppdraget. Inflödet av beställningar till funktionen varierar och periodvis kan arbetsbelastningen vara högre än vanligt.
Du kommer till en grupp med engagerade översättare som har ett brinnande intresse för språk och översättning. Vi är stolta över vårt viktiga uppdrag att tillgodose myndighetens behov av översättningar av hög kvalitet. Vi hjälper varandra och delar med oss av vår kunskap för att som grupp ha en samlad kompetens som har både bredd och djup.
Din placering är på huvudkontoret i Solna och arbetet utförs på plats, vilket innebär att du inte kan arbeta på distans. I tjänsten ingår att ibland ha beredskap på kvällar och helger. Resor inom och utanför Sverige kan förekomma.

De här kvalifikationerna söker vi hos dig

Bred språklig kompetens i form av gedigna språkkunskaper i svenska och engelska alternativt i svenska, engelska och franska
En väl utvecklad språkkänsla och god stilistisk förmåga
Akademisk examen med språklig eller annan relevant inriktning
Minst två års dokumenterad praktisk erfarenhet av översättningsarbete eller textbearbetning
Goda it-kunskaper ur ett användarperspektiv

Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
Språkkunskaper utöver ovan nämnda språk
Översättarutbildning
Erfarenhet av juridisk översättning
Erfarenhet av översättningsverktyg

Det här är kollegan vi söker

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är noggrann och ansvarsfull med väl utvecklad språkkänsla och god stilistisk förmåga.
Du är en person med stort engagemang och prestigelöst förhållningssätt som tar ansvar för dina arbetsuppgifter och för gruppens gemensamma uppdrag. Samarbete passar dig bra och du trivs med att arbeta i team, men också att arbeta självständigt och ta egna initiativ inom ramen för uppdraget.
Du är bra på att prioritera, även under perioder av hög arbetsbelastning och snäva deadlines. När situationen kräver det kan du omprioritera dina uppgifter och skifta fokus. Att vara flexibel och växla i tempo faller sig naturligt för dig.
Kommunikation är en av dina starka sidor och du kan på ett lättförståeligt sätt uttrycka dig i både tal och skrift. Du ser värdet i samverkan och upprätthåller goda relationer med fokus på helheten. Ett prestigelöst förhållningssätt utmärker dig och du delar gärna med dig av dina kunskaper till kollegor men kan också ta emot hjälp från andra.
Du har ett stort samhällsintresse och omvärldsbevakning är en självklarhet för dig. Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet- och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.
Anställningsvillkor och förmåner
Säkerhetspolisen prioriterar alla medarbetares goda hälsa och strävar efter balans mellan arbete och privatliv. Hos oss utövar du friskvård på arbetstid och vi erbjuder individuell träning och gruppträning i egna träningslokaler på vårt huvudkontor i Solna. Därutöver erbjuds alla medarbetare ett individuellt friskvårdsbidrag som går att utnyttja enligt Skatteverkets gällande regler för friskvårdsbidrag för motions- eller friskvårdsaktiviteter.
Som anställd vid en statlig myndighet har du fler semesterdagar än på många andra arbetsplatser. Till och med det år du fyller 29 har du 28 dagar semester per år. Från och med det år du fyller 30 har du 31 dagar semester och från och med det år du fyller 40 har du 35 dagar semester.
Utöver statlig tjänstepension (PA 16) har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal som ger alla anställda en extra månatlig pensionsavsättning, som motsvarar ungefär en halv månadslön per år. Vid föräldraledighet får du en extra föräldralön som innebär omkring 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Så tar du kontakt med oss

Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 82 40. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida: www.sakerhetspolisen.se
Ansökan ska ha kommit in senast 2024-04-25.
I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och eventuella meriter. Beskriv också hur dina personliga egenskaper bidrar i rollen.
Urval och intervjuer kommer ske löpande.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön