arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Senior upphandlingsjurist med lust att verksamhetsutveckla!

  • Yrkesroll

    Upphandlare

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    26 januari

  • Sök jobbet senast

    12 mars

Om jobbet

Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. Se vidare på www.si.seVi söker en senior upphandlingsjurist med lust att verksamhetsutveckla!
SI arbetar i ett internationellt sammanhang med kontor i Stockholm och Paris och verksamhet som spänner över hela världen.

Nu söker vi en upphandlingsjurist med stor lust att bedriva verksamhetsutveckling. Du kommer att arbeta med strategisk inköpsplanering, ramavtalsfrågor och juridiska frågeställningar inom inköp och upphandling. Det är en mycket spännande roll för dig som har ett intresse för att verka i en svårslagen internationell verksamhet omgiven av expertkollegor. 

Tjänsten är placerad på Enheten för ekonomistyrning. Enheten ansvarar för att myndigheten har en väl fungerande och sammanhållen verksamhetsstyrning, ekonomiförvaltning och inköpsorganisation. Vi utvecklar, driver och ger metodstöd inom verksamhetsplanering, inköp, juridik, finansiell uppföljning, redovisning, rapportering och intern kontroll.  

Enheten har nio medarbetare, leds av en enhetschef och är en av fyra enheter på Avdelningen för kommunikation och verksamhetsstyrning. Bland dina närmaste kollegor har vi en erfaren upphandlare och en myndighetsjurist.  

Ditt uppdrag


Vi söker dig med breda juridiska kunskaper inom upphandlingsområdet. Tjänsten innefattar nämligen arbetsuppgifter inom inköp, upphandlingsjuridik och avtal, inköpsplanering, stöd och vägledning i val av upphandlingsform, genomförande av större direktupphandlingar och ramavtalsupphandlingar inom varierande tjänsteområden. I rollen ingår också att ge stöd till upphandlingskollegor, styra externa upphandlingskonsulter och ge stöd till SI:s beställare inom varierade upphandlingsuppdrag.  

Det prioriterade utvecklingsområdet är att förbättra samordningen inom inköp, att behoven är planerade och samordnade med övrig styrning och myndighetens digitala prioriteringar. Några exempel är att utreda ett eventuellt införande av kategoristyrning, utveckla användningen av Dynamiska inköpssystem (DIS), förbättrad avtalsuppföljning och inköpsanalys med mål att minska antalet leverantörer och fakturor. 

Vi söker dig som har:

  • juridisk utbildning på kandidatnivå
  • minst 5 års erfarenhet av att arbeta som upphandlingsjurist i offentlig sektor med upphandlings- och avtalsfrågor
  • erfarenhet av att leda och genomföra olika typer av upphandlingar och hantera avtalsfrågor i enlighet med LOU
  • erfarenhet av verksamhetsutveckling inom inköpsområdet
  • mycket goda kunskaper inom upphandlingslagstiftningen, dess tillämpning och gällande rättspraxis
  • mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska och engelska.

Det är dessutom meriterande om du har:

  • akademisk utbildning med inriktning upphandlingsjuridik 
  • erfarenhet av offentlighets- och sekretessfrågor, dataskydd och statsstöd  
  • erfarenhet av att leda och styra upphandlingskonsulter 
  • erfarenhet av att arbeta i digitala upphandlingsverktyg 
  • erfarenhet av samarbets- och sponsringsavtal.
Som person är du självgående och har förmågan att kunna prioritera. Du är van att vägleda kollegor i upphandlingsprocesser och är trygg när du hanterar juridiska frågor kopplade till upphandlingar och avtal. Du har god förmåga att bygga relationer och är van att ha många kontaktytor i ditt arbete. Du är ansvarstagande, har hög integritet och ett konsultativt förhållningssätt. Det är en fördel om du trivs i en roll med omväxlande arbetsuppgifter där du deltar i flera parallella processer samtidigt. 

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.  

Varaktighet och tillträde

Anställningen är tillsvidare med sex månaders inledande provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Det finns möjlighet att arbeta hemifrån 2 dagar per vecka om arbetet tillåter.  

Kontaktpersoner

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Maria Helmeborn. Fackliga ombud är Jan-Frederic Buss (Saco-S) och Katharina Holmén (ST). Samtliga nås på telefon 08-453 78 00.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 2024-03-12!

Bifoga endast CV och personligt brev i din ansökan. Övriga dokumentation begärs in vid behov. Vi använder oss av urvalsfrågor som del i vår urvalssprocess. Var noga med att dina svar speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt. 

Varför jobba hos oss? Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av samarbete, nytänkande och förtroende. Vi är en innovativ och lyhörd myndighet där vi vågar testa nya saker och tar vara på erfarenheter och kompetenser. Vi har ett öppet förhållningssätt och genomsyras av en inkluderande attityd samt respekt för allas kompetens, åsikter och roller. Mångfald är en förutsättning för vårt uppdrag.Därtill erbjuder vi moderna lokaler, flexibla arbetstider, föräldrapenningtillägg samt generösa friskvårdsförmåner och semestervillkor.

Lön

Månadslön enligt överenskommelse.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Heltid