arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Specialist med inriktning smarta kort

  • Yrkesroll

    Användbarhetsexpert

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    24 maj

  • Sök jobbet senast

    14 juni

Om jobbet

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.

Säkerhetsavdelningen består av ca 130 personer som finns representerade på många av myndighetens verksamhetsställen och utgör tillsammans med anstalt, häkte och frivård myndighetens kärnverksamhet. Tjänsten är placerad inom sektionen för informationssäkerhet och säkerhetsskyddad upphandling. Sektionen är en del av enheten för verksamhetsskydd på Kriminalvårdens huvudkontor.

ARBETSUPPGIFTER

Som specialist med inriktning smarta kort arbetar du med att samordna, normera och likrikta arbetet i Kriminalvården vad avser myndighetens användning av Kriminalvårdens smarta kort, SITHS-kort samt regler och rutiner för identitets och behörighetshantering (IGA).

Du kommer bland annat arbeta med utveckling och förvaltning av kortutgivningsorganisationen samt svara centralt för kortprodukter såsom Kriminalvårdens smarta kort och SITHS-kort. Med förvaltning avses rådgivning, uppdatering och anpassning av styrdokument och verksamhetsprocesser kopplade till respektive område, utbildning och uppföljning.

Vidare ingår deltagande i kravställning, testning och leveransgodkännande av de produkter som ingår i korthantering- och identitet och behörighetshantering. Samt att ta fram utbildningsmaterial och hålla utbildningar inom området.

Funktionerna svarar även för genomförande av återkommande revisoner av kortverksamheten samt att samla in verksamhetsbehov och ansvara för kravställning vid användning av smarta kort. Arbetet innebär många olika kontaktytor både inom myndighetens olika avdelningar samt externt och ställer mycket höga krav på att kunna arbeta självständigt. Inom arbetet ingår även att biträda enheten i andra förekommande säkerhetskyddsfrågor.

Tjänsteresor förekommer.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som arbetar bra med andra människor, är stabil och kontrollerad i stressituationer samt förblir motiverad trots bakslag och besvikelser. Vidare är du en person som tar ansvar för din uppgift, driver dina processer vidare och arbetar på tills projekt är avslutade. Du har förmågan att tala klart, välformulerat och anpassar dig till mottagaren och situationen. Du gör korrekta avvägningar och väger samman komplex information samt visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut.

För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi söker dig som har:

• Fullständig gymnasiekompetens i form av slutbetyg/gymnasieexamen inom administration alternativt annan utbildning som Kriminalvården bedömer relevant
  • Dokumenterad erfarenhet från administrativa uppgifter från offentlig förvaltning och god administrativ förmåga
  • God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
  • Erfarenhet av att ge användarsupport
  • Erfarenhet av att genomföra utbildningar
  • Erfarenhet av att skriva instruktioner/manualer eller motsvarande

Det är meriterande om du har:

• Erfarenhet av projektledning
  • Grundläggande kunskap om säkerhetsskyddslagstiftningen
  • Eftergymnasial utbildning
  • Erfarenhet av arbete med smarta kort
  • Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom eller tillsammans med statlig myndighet
  • Erfarenhet av att ta fram utbildningar inom ditt specialistområde

ÖVRIGT

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning.

Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/

Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.

Provanställning kan komma att tillämpas.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

Lön

Månadslön Individuell lönesättning tillämpas.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde: Snarast enligt överenskommelse. Placeringsort: Norrköping.