arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Stabshandläggare

  • Ort

    Stockholm

  • Yrkesroll

    Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    4 april

  • Sök jobbet senast

    28 april

Om jobbet

Är du en ordningsam och strukturerad person som trivs i en social och stöttande roll där stort fokus ligger på samverkan? Nu söker Säkerhetspolisen drivna och engagerade stabshandläggare med god förmåga att se och förstå verksamhetens behov. Är du rätt person för tjänsten? Välkommen med din ansökan.
Tillsammans skyddar vi Sverige.
Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen
Säkerhetspolisens uppdrag är att skydda Sverige, det demokratiska systemet samt medborgarnas fri- och rättigheter. Det är vårt ansvar att det som inte får hända, inte heller händer.
Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som de ser ut att vara vid första anblick. Därför söker vi personer som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.
Det finns många olika yrken och kompetenser hos oss, och oavsett roll kommer du att samverka med och lära mycket av andra. Du kommer också att arbeta självständigt och utvecklas i din roll. Oavsett arbetsuppgift är du med och bidrar till Sveriges säkerhet.
Det här är ditt uppdrag
Som stabshandläggare stöttar du stabschef och avdelningschef med att driva och ansvara för enhets- och avdelningsövergripande frågor samt handlägga ärenden. I uppdraget ingår att ta fram och bereda beslutsunderlag, hantera remisser samt att ta fram sammanställningar, planeringsunderlag, agendor och uppföljningar. Stort fokus ligger på att över tid hantera och samordna en mängd olika frågor.
Du har även fokus på att samordna avdelningarnas behov av förutsättningsskapande åtgärder, som till exempel rekryteringar, kompetensplanering och behov av lokaler.
Då ditt arbete berör flera parter och många delar av verksamheten är samarbete och samverkan centralt i din roll och en förutsättning för att lyckas med uppdraget. Du har ett intresse, vilja och förmåga att stötta verksamheten och skapa nätverk med goda kontakter.
Din placering är på huvudkontoret i Solna, men resor inom Sverige kan förekomma.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Relevant akademisk utbildning alternativt annan utbildning som Säkerhetspolisen bedömer relevant
Minst tre års relevant arbetslivserfarenhet
Erfarenhet av att arbeta med och strukturera stora mängder information
·Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift

Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
Erfarenhet från arbete i stab
Erfarenhet från statlig verksamhet
Erfarenhet av verksamhetsutveckling
Erfarenhet av it-och teknikverksamhet
Erfarenhet av budgetarbete och ekonomisk uppföljning
Erfarenhet av samordning av förutsättningsskapande åtgärder, som exempelvis lokalplanering, rekryteringar och kompetensplanering

Det här är kollegan vi söker

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är positiv och som bidrar till ett gott arbetsklimat i gruppen. Du är kommunikativ och uppmärksam med en god förmåga att förstå behov och fånga upp idéer.
För att trivas som stabshandläggare behöver du vara serviceinriktad och tillmötesgående i ditt bemötande. Genom din goda samarbetsförmåga skapar du betydelsefulla relationer som bygger på förtroende och tillit.
Du har förståelse för den operativa verksamhetens förutsättningar och god förmåga att skapa struktur och kvalitet i en komplex verksamhet.
Som person är du noggrann och ordningsam och har lätt för att planera, prioritera och driva ditt arbete framåt, även under stunder med hög arbetsbelastning. Du är lösningsorienterad har lätt för att hantera flera parallella arbetsuppgifter samtidigt.
Du är flexibel och kan med kort varsel byta fokus och arbetsuppgifter och du har god förmåga att växla mellan planerad och händelsestyrd verksamhet. Du är engagerad, initiativtagande och har lätt för att arbeta såväl självständigt som i grupp och du tycker om att samverka och arbeta tillsammans med olika yrkesroller inom myndigheten.
Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet- och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.
Anställningsvillkor och förmåner
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 79 61 eller 010-568 73 96.
För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se
Ansökan ska ha kommit in senast 2024-04-28.
I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och eventuella meriter. Beskriv också hur dina personliga egenskaper bidrar i rollen.
Urval och intervjuer kommer ske löpande.
Övrig information
Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess.
I våra rekryteringar använder vi arbetspsykologiska tester.
Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön