arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Statskontoret söker HR-specialist

  • Yrkesroll

    HR-specialist/HR-advisor

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    27 mars

  • Sök jobbet senast

    21 april

Om jobbet

Vill du arbeta med rekrytering, chefsstöd och utveckling av HR-processer? Söker du efter en arbetsplats där du får arbeta brett med HR-frågor? Då kan vi erbjuda dig en roll på en myndighet som bidrar till en effektiv statsförvaltning och en god förvaltningskultur i staten. Vi befinner oss i en spännande tid där vi förväntar oss att genomgå betydande förändringar de kommande åren.

Arbetsuppgifter:


Du kommer att arbeta med alla frågor inom HR-området, såsom chefsstöd, medarbetarstöd, lönekartläggning, lönerevision, central samverkan, arbetsmiljö, kompetensutveckling, rekrytering, villkor och avtal, samt löne- och utbildningskoordinering. Du arbetar både operativt och strategiskt, och i alla delar behövs kunskap, förståelse och perspektiv för Statskontorets utredarverksamhet.
Tillsammans med den administrativa chefen och övriga ledningsgruppen är du även delaktig i att utveckla Statskontorets HR-processer och implementera dessa i organisationen.

Som HR-specialist på Statskontoret arbetar du tillsammans och nära med ytterligare en HR-specialist och en HR-administratör med inriktning mot lönefrågor. Arbetsuppgifterna som nämns fördelas mellan er. Statskontoret är fullservicekund hos Statens servicecenter (SSC) och du kommer vara kontaktytan mellan organisationen och SSC.  

Kvalifikationer


Du ska ha:
  • Akademisk examen inom HR-området eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
  • Minst 3 års aktuell erfarenhet av brett HR-arbete inom staten.
  • Goda kunskaper inom arbetsrätt, särskilt de lagar och avtal som gäller inom staten.
  • Goda kunskaper inom arbetsmiljö.
  • Erfarenhet av arbete med kompetensbaserad rekrytering.
  • God förmåga att kommunicera i tal och skrift.

Det är meriterande om du har:

  • Erfarenhet av omställningsarbete.
  • Tidigare arbetslivserfarenhet från en liten eller mellanstor myndighet (50-250 personer).
  • Erfarenhet av lönesystemet Primula och kunskaper inom lön.
  • Erfarenhet av rekryteringsverktyget ReachMee.

Dina egenskaper


Som person är du nyfiken och lyhörd inför organisationens önskemål och behov och med det har ett serviceinriktat arbetssätt. Du är flexibel och har lätt för att samarbeta och skapa förtroendefulla relationer med andra. Du trivs med att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Du är strukturerad och har förmåga att planera samt genomföra dina arbetsuppgifter.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Bra att veta


Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Välkommen att registrera din ansökan, på svenska, genom att klicka på knappen "Ansök". Ange diarienummer 2024/71. Sista ansökningsdag är den 21 april 2024. Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet. Vi vill vara en arbetsplats med bred mångfald.

Vi sitter i centrala lokaler i Stockholm och erbjuder distansarbete upp till 50 procent.

I samband med budgetpropositionen för 2023 aviserade regeringen att den kommer att pröva en sammanslagning av Statskontoret och Ekonomistyrningsverket. Regeringens utgångspunkt för uppdraget är att Statskontorets uppgifter ska vara oförändrade vid en sammanslagning.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om tjänsten och vad vi erbjuder är du välkommen att kontakta Staffan Johansson, administrativ chef, Eva Sparreljung eller Johan Ekström, personalspecialister. Fackliga kontaktpersoner är Malin Ruthström (Saco-S) och Joel Degols (ST).

Samtliga nås på telefon 08-454 46 00.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Lön

Enligt överenskommelse

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat