arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Upphandlare med inriktning entreprenadupphandling till SGU

  • Ort

    Malå

  • Yrkesroll

    Upphandlare

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    9 februari

  • Sök jobbet senast

    3 mars

Om jobbet

SGU:s uppgift är att ta fram geologisk information som samhället behöver. Hos oss arbetar geovetare med flera med att samla in, dokumentera och anpassa information om Sveriges geologi så att den kan användas inom bland annat samhällsplanering, miljövård och prospektering. För att vi ska kunna göra detta behövs också stöd från kunnig personal inom upphandling, IT, ekonomi, administration, kommunikation med mera. Alla kompetenser och yrkesroller är samlade under samma tak och vi arbetar tillsammans för att skapa en hållbar samhällsutveckling. SGU växer och det innebär krav på att tidigt möta verksamhetens behov och använda myndighetens resurser effektivt.
En spännande tid väntar då vi har fått uppdraget att vidareutveckla SGU:s inköpsfunktion med målen att öka rättssäkerhet och trygghet för den enskilde och för SGU, samt effektivisera och automatisera våra processer. Utvecklingsarbetet omfattar även att implementera hela eller delar av den Nationella upphandlingsstrategin, ta fram ett arbetssätt för hållbara inköp och utveckla arbetssätt för uppföljning av leverantörer och avtal. Nu söker vi en erfaren upphandlare med driv som vill bidra till att vi blir en inköp- och upphandlingsfunktion i världsklass!
Vi erbjuder:
Möjligheten att arbeta i en spännande bransch som ständigt utvecklas genom teknik, forskning och internationella samarbeten och bidra till att inventera, utreda och åtgärda förorenade områden så att de inte utgör något hot mot miljö eller människors hälsa
En varierande roll där du både är delaktig i spännande projekt och bidrar till att utveckla verksamheten
Goda utvecklingsmöjligheter i din roll och inom verksamheten, där du erbjuds kompetensutveckling inom din roll
En trygg anställning med bra anställningsförmåner exempelvis möjlighet till utökad semester, flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag, föräldrapenningtillägg, företagshälsovård och förmånliga pensionsvillkor
Flexibilitet gällande arbete på kontoret och på distans

Arbetsuppgifter

I rollen som upphandlare kommer du självständigt och tillsammans med kollegor att ansvara för upphandling och inköp av komplexa saneringsentreprenader, varor och tjänster. Ditt uppdrag är att säkerställa att upphandlingarna sker professionellt, affärsmässigt och i enlighet med gällande lagar, regler och policys.
Som upphandlare kommer du ha ett brett och variationsrikt arbete där du jobbar mot uppställda mål och tidsramar. Du har helhetsansvar för upphandlingsprocessen, från marknadsundersökning, upprättande av upphandlingsdokument, annonsering, kvalificering och utvärdering av anbud, avtalsskrivning och avtalsuppföljning. Du genomför direktupphandlingar och avrop från ramavtal. På sikt kan arbetsuppgifterna justeras, vilket innebär att du kan komma att göra säkerhetsklassade upphandlingar och därmed själv bli placerad i en säkerhetsklassad position.
Du är delaktig i att ta fram, utveckla och underhålla processer och rutiner för upphandling och inköp samt säkerställa att arbetet följer fastslagna metoder och rutiner. Du bidrar till utveckling av gränssnitten mellan inköp- och upphandlingsfunktionen och övriga delar av verksamheten, där du bidrar med din kunskap om processer och inköp. Du utbildar och informerar verksamheten inom området. Utöver det har du en viktig roll i att skapa och underhålla goda relationer med externa intressenter såväl leverantörer som interna beställare, på olika nivåer.
Kompetens
Vi söker dig som har:
en relevant universitets-/högskoleexamen inom relevant område för tjänsten eller förvärvad arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer är likvärdig
flera års erfarenhet från att självständigt genomföra upphandlingar enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) som anställd vid, eller på uppdrag av, upphandlande myndighet eller enhet
flera års erfarenhet av anläggningsentreprenader, vilket även omfattar god kunskap och erfarenhet av att arbeta med AB04, ABT06 och ABK09
erfarenhet och förmåga av att arbeta med digitala arbetssätt/elektronisk upphandling, exempelvis att du har arbetat med Excel, e-Avrop, Mercell TendSign
mycket god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska

Meriterande erfarenheter och kompetens:

erfarenhet av upphandlingsverktyget e-Avrop
erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete av inköpsprocesser samt framställning av styrdokument
erfarenhet av arbete med behovs- och marknadsanalyser

Personliga kvalifikationer

Utifrån beskrivningen av arbetsuppgifterna ser vi att du självständigt kan planera, genomföra och dokumentera de upphandlingar du genomför från start till slut, likaväl drivs av att utveckla och effektivisera våra processer och förändringsarbete i vardagen. Det innebär att vi gärna ser att du har förmågan att, inom givna lagar och regler, finna flexibla lösningar på utmaningar och levererar förväntade resultat med hög kvalité.
Tjänsten kräver att du har en god analytisk förmåga och kan belysa samt analysera frågor i ett större sammanhang - utifrån verksamhetens, organisationens och samhällets perspektiv. I detta ligger fokus på att du kan skapa och underhålla goda relationer, oavsett motpart och nivå, där du har förmågan att utifrån ett integritetsperspektiv svara på de frågor som är relevanta och viktiga för verksamheten i stort. Vi ser därför gärna att du har ett genuint intresse för att bidra till en lärande organisation.
Att arbeta med digitala arbetssätt och elektroniska upphandlingar är av vikt för vår organisation, och därför ser vi att du som person är nyfiken och har en vilja att lära dig nya IT-system/-verktyg, t.ex., att du vill testa dig fram i system eller kommer med förbättringsförslag kring våra digitala arbetssätt.
Om anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid där sex månaders provanställning tillämpas. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Anställningsort: Uppsala, Lund, Göteborg, Malå eller Luleå. Ange i din ansökan vilken ort du önskar.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 3 mars 2024. Dina meriter ska kunna styrkas genom uppvisande av originalhandlingar eller styrkt meritförteckning. Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter. SGU använder ett webbaserat rekryteringssystem som du ansöker genom via vår webbplats.
Vill du veta mer hör av dig till funktionsansvarig Sara Nordström eller våra fackliga företrädare: Peter Åkerhammar för Saco-S och Annika Törnkvist för ST-geologiska via vår växel 018-17 90 00.

Lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön