arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Upphandlingsspecialist inom vård och omsorg till Upphandlingsmyndigheten

  • Yrkesroll

    Upphandlare

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    8 juli

  • Sök jobbet senast

    21 augusti

Om jobbet

Vill du bidra i arbetet med en tryggad försörjning till samhällsviktig verksamhet? Upphandlingsmyndigheten söker dig med kunskap om, och intresse för, vård, omsorg, beredskapsfrågor och upphandling! 

Upphandlingsmyndigheten är en modern myndighet med ett viktigt uppdrag: att verka för sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Vi är en utåtriktad organisation. Att vi samverkar med andra aktörer är avgörande för att vi ska lyckas med vårt arbete.  

Vi ser offentlig upphandling som ett strategiskt verktyg för samhällsutvecklingen i stort. Myndigheten ger bland annat stöd om upphandling av och till hälso- och sjukvård och omsorg. 

Sverige står inför stora väldfärdsutmaningar och det finns behov av att höja krisberedskapen. Utkontraktering av verksamhet och inköp till hälso- och sjukvården samt socialtjänsten sker i stor omfattning. Beroendet till globala leveransskedjor är stort. Det innebär att utmaningarna i relativt stor uträckning behöver lösas genom offentlig upphandling och inom ramen för valfrihetssystem.  

Mot bakgrund av det förändrade säkerhetsläget har frågeställningarna till myndigheten på senare tid allt oftare ett beredskapsperspektiv. Vi söker därför en specialist som kan bidra i arbetet med att utveckla och sprida vårt stöd om upphandling av vård och omsorg.  

Arbetsuppgifter 
Ditt uppdrag kommer att vara varierat och du kommer att se över och utveckla myndighetens stöd. Rollen innebär att  planera och genomföra aktiviteter för att kommunicera, informera och stötta våra olika målgrupper, främst upphandlande organisationer och leverantörer. Anpassat till identifierade kundbehov tar du fram informations- och metodmaterial för spridning på vår webbplats eller via andra kanaler. 

Arbetet sker tvärfunktionellt vilket innebär att du kommer arbeta tillsammans med kollegor med andra kompetenser, exempelvis jurister, hållbarhetsspecialister och kommunikatörer. Vidare kommer du också att representera myndigheten i olika externa sammanhang. 

Tjänsten är en visstidsanställning, med placering på Enheten för upphandling och marknad, på Avdelningen för hållbara offentliga affärer. 

Kvalifikationer 
Vi söker dig som har 
  • akademisk examen inom ekonomi, samhällsvetenskap, juridik eller liknande eftergymnasial utbildning som vi bedömer relevant för tjänsten 
  • minst tre års aktuellt och för tjänsten relevant arbete relaterat till offentlig upphandling av eller till hälso- och sjukvård och/eller omsorg 
  • goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling (LOU) och/eller lagen om valfrihetssystem (LOV) 
  • mycket goda kunskaper i svenska, både muntligt och skriftligt  
  • goda kunskaper i engelska. 
Det är meriterande för oss är om du har 
  • kunskap om marknaden för medicinteknisk utrustning och/eller läkemedel 
  • erfarenhet av att utforma avtal inom varuförsörjning till hälso- och sjukvården 
  • praktisk erfarenhet av avtalsskrivning och förhandlingar 
  • kunskap om eller intresse för hållbarhetsfrågor. 
Om dig 
För att lyckas i rollen krävs att du prioriterar på ett effektivt sätt mellan olika arbetsuppgifter, arbetar strukturerat och når uppsatta mål. Du trivs med att utföra arbetsuppgifter på egen hand samtidigt som du har lätt för att arbeta tillsammans med andra, oavsett kompetensområde och bakgrund. Du formulerar dig väl och på så sätt att målgruppen lätt kan ta till sig budskapet. 

Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet. 

Om Upphandlingsmyndigheten  
Upphandlingsmyndigheten jobbar för att de offentliga affärerna ska göra största möjliga nytta för samhället. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Tillsammans med andra verkar vi för att fler ska använda den offentliga köpkraftens styrka och möjlighet att bidra till samhällets hållbara omställning och en säker försörjning.   

Vi är en modern myndighet som samlar en bredd av kompetenser. I dag är vi cirka 70 medarbetare. Hos oss är det viktigt med samverkan och samarbete i genomförandet av vårt uppdrag, både internt och externt.  

Vi har en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer. Läs mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats. 

Anställning och ansökan

Vi söker en medarbetare för visstidsanställning till och med den 30 juni 2025. Anställningen är på heltid med förtroendearbetstid. Fysisk placering är vårt kontor i Solna. Det finns möjlighet att i viss utsträckning arbeta på distans. Tillträde så snart som möjligt. 

Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. 

Skicka in din ansökan senast den 21 augusti 2024. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du söker arbetet. Varmt välkommen med din ansökan! 

Kontaktuppgifter  
Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att höra av dig till: 
Ann Eva Askensten, avdelningschef tel: 08 586 217 00 
Sofia Mårtensson, enhetschef Upphandling och marknad, tel: 08-586 217 74 
Henrik Grönberg, Saco, tel: 08-586 217 16 
Anna Larka, ST, tel: 08-586 217 38

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat