Senast uppdaterad: 10 mars 2022
Elva steg i arbetet med att marknadsföra en arbetsgivare
Självtestet innehåller de centrala stegen i arbetet med att ta fram en kommunikationsplattform och aktivitetsplan för att stärka ditt varumärke som attraktiv arbetsgivare.
Analys
1. Vad är arbetsgivarvarumärket för er och hur ser ansvarsfördelningen ut?
- Vilka områden jobbar ni mest med?
- Vilka delar av organisationen är involverade?
2. Rekryteringsmålgrupper
- Har ni prioriterat vilka målgrupper som är viktigast för er?
- Vilka är era prioriterade målgrupper?
3. Målgruppsanalys
- Har ni gjort en målgruppsanalys av prioriterade grupper?
3 a. Drivkrafter
- Vet ni vad som attraherar era målgrupper och vilka drivkrafter de har när det gäller arbete och val av arbetsgivare?
3 b. Intern image
- Vet ni hur ni uppfattas som arbetsgivare av era nuvarande medarbetare?
3 c. Extern image
- Vet ni hur ni uppfattas som arbetsgivare av era potentiella medarbetare?
3 d. Kontaktytor
- Vet ni vilka kanaler och kontaktytor era målgrupper använder och hur de vill bli kontaktade?
3 e. Rekryteringskonkurrenter/position
- Har ni genomfört en konkurrentanalys eller ett arbetsgivarperspektiv?
Strategi
4. Löfte/arbetsgivarerbjudande
- Har ni utformat ett tydligt löfte till era medarbetare?
- Vad är ert löfte som arbetsgivare, ert arbetsgivarerbjudande?
5. Budskap
- Har ni formulerat ett budskap?
- Hur lyder detta budskap?
6. Kreativt koncept
- Har ni ett kreativt koncept för att kommunicera ert budskap?
- I vilka sammanhang använder ni det kreativa konceptet?
7. Interna kommunikationskanaler/kontaktytor
- Har ni en strategi för vilka kanaler ni ska kommunicera i?
- Vilka interna kommunikationskanaler använder ni?
8. Exerna kommunikationskanaler/kontaktytor
- Har ni en strategi för vilka externa kanaler ni ska kommunicera i?
- Vilka externa kommunikationskanaler använder ni?
9.Mål och mätning
- Har ni definierat mål och mått för att mäta ert arbete mer ert arbetsgivarvarumärke
- Vilka mål och mått använder ni?
Genomförande
10. Aktivitetsplan
- Vilka områden jobbar ni mest med?
- Vilka är de viktigaste punkterna i er aktivitetsplan för det kommande året? Ange 4 åtgärder.
11. Prioriterade åtgärder
- Vilka är de viktigaste stegen ni måste ta för att utveckla och kommunicera den attraktiva arbetsplatsen?
- För oss som organisation? Ange 3 åtgärder.
- För mig som individ? Ange 3 åtgärder.
- Vilka steg kan ni ta nu direkt?